25 års jubilæum

 

Vi markerer vores 25 års jubilæum som uddelende forening med en særlig jubilæumspulje på 10 mio. kr. 

Puljen støtter initiativer for de mange frivillige ildsjæle, der med omtanke for andre får foreningslivet til at løbe rundt i alle afkroge af landet.

Med jubilæumspuljen vil vi nemlig gerne fejre de mange frivillige over hele landet, der ofte arbejder i det skjulte, men som hver dag gør en afgørende forskel for fællesskabet. De skaber sammenhold, stærke bånd og uforglemmelige minder.

Vi synes, de frivillige fællesskaber fortjener at blive anerkendt.

Men vi har brug for hjælp.

Derfor håber vi, at du, din forening eller din organisation, har lyst til at søge vores særlige jubilæumspulje og være med til at give de frivillige i dit liv en særlig tak.

  • Østifterne støtter med 250 kr. pr. frivillig og med maks. 75.000 kr. pr. forening
  • Puljen åbner for ansøgninger d. 1. april 2025
  • Puljen lukker d. 1. december 2025 eller ligeså snart, puljen er opbrugt. Vi opfordrer derfor til, at I sender jeres ansøgning i god tid
  • Arrangementet, der søges støtte til, skal være afholdt senest d. 1. april 2026
  • Hver forening kan kun søge én gang
  • Puljen støtter ikke rekruttering af nye frivillige

Læs mere om puljen i FAQ'en herunder eller ansøg allerede nu ved at klikke på knappen.

FAQ om jubilæumspuljen

Hvornår kan man ansøge?

Puljen åbner for ansøgninger d. 1. april 2025.

Puljen lukker for ansøgninger d. 1. december 2025 eller når puljen er opbrugt.

Vi opfordrer derfor til, at I sender jeres ansøgning i god tid.

Ansøg puljen her
Hvem kan ansøge?

Lokale eller nationale foreninger og organisationer kan ansøge puljen.

Det er vigtigt at foreningen eller organisationen har et CVR-nummer, samt vedtægter.

Vi modtager både ansøgninger fra en forenings hovedorganisation og/eller fra lokalforeninger, som hører under hovedorganisationen.

Personen, der indsender ansøgningen, skal have tilknytning til foreningen. Det kan både være ordinære medlemmer, frivillige eller medlemmer af bestyrelsen.

Vi opfordrer til, at ansøgningen sendes i samarbejde med bestyrelsen, da vi efterspørger informationer om foreningen, som vi forventer kun et medlem af bestyrelsen kan afgive. Herunder bl.a. CVR-nummer, p-nummer, vedtægter, bankkonto, antal medlemmer og ca. antal frivillige.

Hver forening eller organisation kan kun ansøge puljen én gang.

Ansøg puljen her
Hvad kan man søge om støtte til?

Jubilæumspuljen støtter arrangementer, der påskønner frivillige fællesskaber i foreningslivet.

Puljen støtter bl.a. faglige og kompetenceudviklende arrangementer, som f.eks. kurser, foredrag, temamøder, erfa-møder og lignende.

Puljen støtter desuden også tiltag, der styrker sammenholdet i de frivillige fællesskaber og påskønner deres engagement – det kan f.eks. være en fest, en middag, en fælles udflugt eller lignende.

Slutteligt søtter puljen også tiltag, der gør det lettere at være frivillig. Fx gennem indkøb af nyt materiel, nye uniformer etc.

Puljen støtter ikke rekruttering af nye frivillige.

Der kan ansøges om støtte på op til 250 kr. per frivillig og op til 75.000 kr. per forening.

OBS: Det er kun muligt at få støtte til arrangementer, som kommer de frivillige til gode. Arrangementer for foreningens øvrige medlemmer, kan ikke modtage støtte fra puljen.

Ansøg puljen her
Hvad støtter vi ikke?

Puljen støtter ikke:

  • Udlandsrejser, studieture, festivalbesøg eller højskoleophold
  • Rejser og transport som primær aktivitet
  • Individer eller individuelle interesser
  • Rekruttering af nye frivillige
  • Arrangementer for foreningens øvrige medlemmer, som ikke investerer frivillig arbejdskraft i foreningen

Arrangementet skal være afholdt senest d. 1. april 2026.

Ansøg puljen her
Hvilket beløb kan vi ansøge om støtte til?

Østifterne støtter med 250 kr. pr. frivillig og med maks. 75.000 kr. pr. forening.

Ansøg puljen her
Hvem kan få gavn af puljen?

Puljen støtter de frivillige i landets foreninger eller organisationer.

Frivillige omfatter i denne sammenhæng også de ordinære medlemmer, der investerer frivillig arbejdskraft i foreningen udover at være betalende medlemmer.

Puljen støtter ikke arrangementer for ordinære medlemmer.

Puljen støtter ikke individer eller individuelle interesser.

Puljen støtter ikke rekruttering af nye frivillige.

Ansøg puljen her
Hvordan ansøger man?

For at ansøge, skal man tilgå Østifternes ansøgningsportal, oprette sig som bruger eller logge ind, vælge kategorien "Jubilæum 2025" og indtaste følgende oplysninger:

  • Navn på foreningen, CVR-nummer, p-nummer og information om kontaktperson
  • Antallet af medlemmer og ca. antal af frivillige i foreningen
  • Kontooplysninger og dokumentation vedr. foreningens bankkonto
  • Kort beskrivelse af arrangementet (fx. kursus, erfamøde, temamøde, fest, middag, udflugt inden for landets grænser eller lignende) med dato for afholdelse, samt estimeret antal deltagere
    • Deltager kan kun omfatte foreningens frivillige
    • Arrangementet skal være afholdt senest d. 1. april 2026

Ved tilkendegivelse af bevilling, bedes I sende:

  • Dokumentation på, at arrangementet finder sted (fx. invitation, lokalebooking, deltagerliste, booking af catering, kontrakter med oplægsholdere m.v.)
    • Dette er påkrævet for at få udbetalt de tildelte penge
    • Hvis I allerede i ansøgningsprocessen har følgende dokumenter, kan I vedhæfte dem fra start

Når vi modtager jeres ansøgning, bestræber vi os på at give en tilbagemelding inden for 3 uger.

Ved tilkendegivelse af en bevilling, og efter godkendelse af jeres dokumentation for, at arrangementet finder sted, vil Østifterne herefter udbetale det godkendte beløb til den angivne bankkonto. Vi bestræber os på, at det bevilgede beløb er på foreningens bankkonto inden for 3 uger efter godkendelse af al relevant dokumentation.

OBS: Det er muligt at anvende Østifternes betalingstilsagn som dokumentation ved reservation af fx. lokaler, catering, oplægsholdere m.v.

Ansøg puljen her
Hvornår kan man forvente svar på sin ansøgning?

Når vi modtager en ansøgning, bestræber vi os på at give en tilbagemelding inden for 3 uger.

Ved tilkendegivelse af en bevilling, og efter godkendelse af jeres dokumentation for, at arrangementet finder sted, vil Østifterne herefter udbetale det godkendte beløb til den angivne bankkonto. Vi bestræber os på, at det bevilgede beløb er på foreningens bankkonto inden for 3 uger efter godkendelse af al relevant dokumentation.

OBS: Det er muligt at anvende Østifternes betalingstilsagn som dokumentation ved reservation af fx. lokaler, catering, oplægsholdere m.v.

Ansøg puljen her
Jeg har fået afslag - hvad nu?

Østifterne modtager mange ansøgninger og det er derfor nødvendigt for os at prioritere projekterne, herunder at vælge mellem mange ligeværdige projekter.

Det er derfor ikke alle ansøgninger, der kan imødekommes og vi har desværre ikke ressourcer til at give individuelle begrundelser for afslag.

Vi har allerede booket et arrangement i ansøgningsperioden - hvad nu?

Det er muligt at søge støtte til et allerede booket arrangement, hvis det falder inden for perioden d. 1. april 2025 - d. 1. april 2026.

Østifterne skal se al relevant dokumentation, der kan bevise, hvad vores bevilling vil gå til i forbindelse med det pågældende arrangement. Fx. budget til ekstra tilmeldte, budget til forplejning, et større lokale m.v.

Det er ikke muligt at søge støtte, hvis arrangementet allerede har været afholdt.

Ansøg puljen her